EO en SEA, wat is het verschil? door Coloured Monkeys

SEO en SEA, wat is het verschil?

Bij internetmarketing wordt er vaak gesproken over SEO en SEA. Twee totaal verschillende disciplines die natuurlijk wel raakvlakken hebben maar zeker ook verschillen. In deze blog wordt dan ook uitgelegd wat het verschil is tussen SEO en SEA.

Wat is SEO?

Search Engine Optimization is letterlijk vertaald Zoekmachine Optimalisatie. Deze vorm van zoekmachine marketing richt zich op het optimaliseren van de website met als doel een hoge positie te behalen in de organische zoekresultaten. Het legt dan ook de basis van een site die lang moet bestaan. Het moet er makkelijk gezegd voor zorgen dat je site boven aan de zoekresultaten komt te staan.

Los van alle regels van een zoekmachine, zijn de marketing keuzes over welke zoekwoorden je gaat gebruiken erg van belang bij een goede SEO. Eigenlijk moet je één woord hebben, dat ondersteund wordt door deelworden, dat er voor zorgt dat het voor potentiële klanten in een keer duidelijk is wat je doet.  Tevens moet het een woord zijn waar natuurlijk wel naar gezocht word.

Wat is SEA?

Een afkorting van Search Engine Advertising. Search Engine Advertising betekent in het Nederlands Zoekmachine Adverteren. Deze vorm van zoekmachine marketing richt zich op de gesponsorde resultaten in zoekmachines. Via Google Adwords maak je advertenties bij zoekwoorden die linken naar een pagina. Echter de consistentie van het zoekwoord, advertentietekst, landigspagina, CPC en Quality Score  bepalen wat je betaald voor je Adwords campagne.

Het verschil tussen SEO en SEA

SEA zijn de advertenties (gesponsorde pagina’s)  die boven aan de google pagina komen te staan. SEO richt zich op een hoge positie onder de advertenties (gesponsorde pagina’s)

Voorbeeld SEO:

4-voorbeeldseo

Voorbeeld SEA:

3-voorbeeldsea